دکتر بابک ثابتی / اختلالات روانپزشکی / درمان اختلالات دو قطبی

درمان اختلالات دو قطبی

طبق فرمایشات جناب دکتر بابک ثابتی بیماری دو قطبی را باید یک بیماری جسمی مانند خیلی از بیماری های دیگر دیابت، فشار خون و … در نظر گرفت، چرا که تغییرات شیمیایی که در مغز اتفاق می افتد، باعث می شود که فرد مبتلا به این بیماری شود. اما برای شناخت بیشتر درمان اختلالات دو قطبی با ما همراه شوید.

در سال های گذشته اختلالات دو قطبی بسیار ساده تر تقسیم بندی می شد، و یک بیماری با عنوان بیماری دو قطبی تلقی می کردند اما با مرور زمان مشخص شده است که، اصلا و به هیچ عنوان اختلالات دو قطبی به این سادگی نمی باشد و در حقیقت به این شکل می باشد که ما یک مواردی را داریم که در آنها دو قطبی نرم یا طیف بیماری های دو قطبی اطلاق می شود که در واقع اون علائم بیماری را به شدت زیاد ندارند و در حد کمی از این بیماری و علائم را دارا می باشند.

بیماری دو قطبی را باید یک بیماری جسمی مانند خیلی از بیماری های دیگر دیابت، فشار خون و ... در نظر گرفت، چرا که تغییرات شیمیایی که در مغز اتفاق می افتد، باعث می شود که فرد مبتلا به این بیماری شود. اما برای شناخت بیشتر درمان اختلالات دو قطبی با ما همراه شوید.

اختلالات دو قطبی چیست ؟

اختلالات دو قطبی یا افسردگی شیدائی فرقی نمی کند این بیماری با نوسانات خلقی شدید در افراد آغاز می شود و ممکن است حتی هفته ها یا ماه ها طول بکشد بگونه ایی که شما حالاتی فراتر و متفاوت تر از حالات مردم عادی را در روزمره تجربه خواهید کرد.

علائم اختلالات دو قطبی

– افسردگی
افسردگی در این بیماری بسیار شدید و با دوز بالا می باشد که در مدت زمان طولانی باقی می ماند و امور عادی زندگی را نیز سخت می کند.
– شیدایی یا هیجان
شیدایی یا خوش حالی با خوش بینی و افزایش انرژی آغاز می شود و انقدر می تواند این موضوع شدید باشد که قضاوت های شما را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. این بیماری تا جایی پیش می رود که شما حتی راجع به خود به تفکرات عجیبی دست پیدا می کنید و در نهایت ممکن است تصمیمات بدی بگیرید.
– علائم جنون
علائم جنون زمانی هویدا می شود که حالات شیدایی در شما خیلی زیاد شود و تحت درمان قرار نگرفته باشید.

انواع اختلالات دو قطبی

اختلال دو قطبی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

اختلالات دو قطبی نوع 1

افرادی که در طول زندگی خود حداقل یکبار دوران شیدایی یا افسردگی را تجربه کرده باشند، به اختلال دوقطبی نوع یک مبتلا شده اند. این نوع از اختلال به طور یکسان در زنان و مردان مشاهده خواهد شد. از علائم و نشانه های آن می توان به کم خوابی اشاره کرد؛ که با این وجود بدون احساس خستگی در طول روز کارهای خود را انجام خواهند داد. نشانه های دیگر این بیماری شامل بالا رفتن سطح انرژی، تمرکز ضعیف، پرش افکار، پرحرفی، رفتارهای پرخطر جنسی و عزت نفس بالا است.

اختلال دوقطبی نوع 2

افرادی که یک دوره افسردگی شدید به مدت دو هفته را تجربه کرده باشند، مبتلا به اختلال دوقطبی نوع دو یا هیپومانیا بوده اند و این افراد یک دوره هیپومانیک را نیز تجربه خواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که؛ این نوع از اختلال دوقطبی بیشتر در زنان شایع است. از علائم این اختلال می توان به احساس سرخوشی، انرژی زیاد و تحریک پذیری اشاره کرد.

اختلال دوقطبی نوع 3

افراد مبتلا به این نوع از اختلال دو قطبی در طول زندگی خود دچار دوره های افسردگی و هیپومانیک شده و تنها یک یا دو ماه اخلاق و رفتار ثابت و نرمالی خواهند داشت. این نوع از اختلال دو قطبی دوره کوتاه تری نسبت به سایر انواع اختلال دوقطبی داشته اما شدت آن بیشتر است. اختلال دو قطبی نوع 3 به نام سیکلوتیمیا نیز شناخته می شود. از علائم این بیماری می توان به پرخاشگری، تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن، خستگی، اختلال در خواب و عدم تمرکز اشاره کرد.

اختلالات دو قطبی نوع 1
 اختلالات دو قطبی نوع 2
 اختلالات دو قطبی نوع 3 یا سیکلوتیمیا

علت بیماری دو قطبی

برای این بیماری هنوز دلیل مشخصی در نظر گرفته نشده است اما طبق بررسی های انجام شده یکسری از عوامل مانند :

– وراثت
– گاهی تربیت اما وراثت بیشتر تاثیر دارد.
– مشکلی فیزیکی در قسمتی از مغز که مربوط به حالات روحی است.
– استرس بسیار زیاد
– بیماری های ناشناخته در فرد

نحوه تشخیص اختلال دو قطبی

برای تشخیص این اختلال باید بیماران به یک روانپزشک مراجعه کنند. بهترین روانپزشک با بررسی علائم افراد در طول زندگی و تجربیات آن اختلال دوقطبی را تشخیص خواهد داد. اختلال دو قطبی علائم مشابهی با افسردگی دارد، بنابراین برای تشخیص دقیق تر ممکن است که علاوه بر پرسش های روانپزشک درباره ی علائم آزمایش هایی نظیر آزمایش خون و ادرار نیز تجویز شود. پس از تشخیص با توجه به شدت بیماری به درمان آن خواهد پرداخت.

درمان اختلالات دو قطبی

نکته ی بعدی این می باشد که همانطور که اشاره شد این اختلال دو قطبی بیماری جسمی می باشدY که غالبا نیاز به درمان دارویی دارد و ممکن است تا چند سال هم ادامه دار باشد. و این موضوع به همراه اینکه حداقل در اوایل بیماری دوقطبی ممکن است بیماری حتی حس و حال خوبی را تجربه کند، کم می خوابند ولی احساس می کنند که ذهنشان تا حدی بسیار زیادی نسبت به گذشته فعال تر شده است؛ و در این زمان است که آنها نه تنها خود را بیمار نمی دانند و نه تنها شرایط بیماری را برای خودشان قائل ندانند بلکه متصل شدن به درمان را راهی عبث می دانند. چرا که تصور می کنند از آن حال خوب فاصله خواهند گرفت، در این شرایط و با این اتفاقات این افراد مبتلا برای درمان واکنش منفی نشان می دهند و این خود بزرگترین مشکل می باشد.

در این شرایط است که نیاز به یک روانپزشک حاذق و ماهر داریم تا بیمار خود را راضی کند تا تحت درمان قرار بگیرد و هدف در این شرایط در واقع همان متصل شدن به درمان می باشد که این امر باعث شود که بیمار عملکرد اجتماعی خوبی بدست آورد، نکته اینجاست که بیماران دو قطبی برخلاف خیلی از بیماران روانپزشکی دیگر، در زمانی که در جریان بیماری خود نیستند؛ آدمایی هستند که کاملا عادی بوده و می توانند عملکرد اجتماعی مناسبی داشته باشند. منتها درمان نشدن این بیماران اختلالات دو قطبی باعث می شود، که دوره های این بیماری طولانی تر و فاصله آنها رفته رفته کمتر شود؛ بطوری که عملا آرام آرام فرد قادر نیست عملکرد اجتماعی خود را بدرستی انجام دهد و این مشکلی جدی برای فرد و اجتماعی می باشد که فرد در آن مشغول به کار بوده است. بنابراین توجه به این نکته و اینکه ما بتوانیم کاری انجام بدهیم که بیماران دو قطبی کاملا درمان شوند تا به عملکرد اجتماعی سابق خود بازگردند، و این نکات نیازمند یک همدلی بالا می باشد که ما بتوانیم این بیماران را آگاه کنیم از تبعاتی که این بیماری برایشان دارد و کاری کنیم تا این بیماران به درمان اصولی زیر نظر بهترین روانپزشک در تهران متصل شوند.

پیشگیری از ابتلا به اختلال دو قطبی

با رعایت بعضی از نکات و دستورالعمل ها می توان از بروز این بیماری و تبدیل علائم کوچک به اختلال دو قطبی پیشگیری کرد. در ادامه به معرفی این نکات خواهیم پرداخت.

خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف داروهای تجویز شده سر وقت

توجه به علائم هشداردهنده

سخن پایانی

هدف از ارائه این مقاله آشنایی بیشتر شما با علائم اختلال دوقطبی و روش درمان آن بود، تا در صورت مشاهده علائم این بیماری در خود یا اطرافیان خود در اسرع وقت به روانپزشک برای درمان مراجعه کنید. نکته حائز اهمیت این است که، برای درمان این اختلال حتما به روانپزشک خوب و با تجربه مراجعه کنید.