دکتر بابک ثابتی / اختلالات روانپزشکی / حمله پانیک؛ علل، علائم و راه های درمان آن

حمله پانیک؛ علل، علائم و راه های درمان آن

شاید شما هم یک یا دو بار در طول زندگی، به ویژه در موقعیت های استرس زا دچار حمله پانیک شده باشید. این حملات موقتی بوده و در مدت کوتاهی به پایان می رسند. اما اگر حملات مکرر و غیرمنتظره داشته باشید و مدت زمان طولانی را در ترس دائمی از ابتلا به حمله دیگری سپری کنید، وضعیتی به نام اختلال پانیک ایجاد می شود. اگرچه حملات پانیک به خودی خود تهدید کننده نیستند، اما می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و با علل، علائم و راه های درما حمله های پانیک آشنا شوید.

حمله پانیک چیست؟

حملات پانیک درواقع بروز احساسات ناگهانی و کوتاه، ترس و واکنش‌های فیزیکی شدید در پاسخ به موقعیت‌های معمولی و غیرخطرناک است. در حقیقت حمله پانیک یک حمله ناگهانی ترس شدید است که هنگامی که هیچ خطر واقعی یا دلیل آشکاری برای ترس وجود ندارد، واکنش‌های فیزیکی شدیدی را ایجاد می‌کند. حملات پانیک می تواند بسیار ترسناک باشد و اغلب افراد احساس از دست دادن کنترل، حمله قلبی یا حتی مرگ را تجربه می کنند.

حملات پانیک، یک اختلال اضطراب جداگانه است و بخشی از افسردگی نیست، بنابراین باید از سایر اختلالات روانشناختی تفکیک شود. حمله پانیک یک دوره متناوب زمانی است که در آن تمام احساسات ترس یا ناراحتی شدید به شدت متمرکز می شوند و با علائم ناگهانی که تا ده دقیقه و کمی بیشتر از آن طول می کشد مشخص می شود.

علائم حمله های پانیک

حملات پانیک معمولا ناگهانی و در هر مکانی ممکن با علائم مختلفی در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسند. هنگام بروز حمله پانیک معمولا علائم زیر در فرد دیده می‌شود:

• افزایش تعریق
  • دشواری در تنفس
  • افزایش ضربان قلب
  • درد در قفسه سینه
  • ترس از دست دادن کنترل یا مرگ
  • گرگرفتگی
  • لرز
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش

پس از بروز علائم پانیک، اغلب افراد دچار احساس ضعف در بدن کرده و خستگی و کمبود انرژی شدیدی را احساس می کنند.

علل حملات پانیک

علت این حملات، به طور دقیق، مشخص نیست، اما موارد زیر می‌توانند احتمال بروز حملات پانیک را افزایش دهند:

• سابقه اختلالات اضطرابی در خانواده
  • سابقه اختلالات اضطرابی در فرد
  • مشکلات سوء مصرف مواد مثل اعتیاد به الکل و مواد مخدر

تشخیص اختلال پانیک

به طور کلی، اختلال پانیک شرایطی است که در آن حملات پانیک به طور مکرر اتفاق می‌افتند. پس پزشک متخصص در صورت بروز حملات مکرر و همچنین موارد زیر، اختلال پانیک را در فرد شناسایی می‌کند:

• فرد دائما نگران حملات پانیک بیشتر یا عواقب آن باشید.
  • فرد دچار وسواس در مورد از دست دادن کنترل در طول حمله پانیک باشد.
  • فرد در تلاش مداوم برای تغییر رفتار خود جهت اجتناب از بروز حمله باشد.

چه کسانی دچار حملات پانیک می‌شوند؟

حمله پانیک ممکن است در هر فردی بروز کند. با این حال دو عامل می‌تواند در بروز این حملات موثر باشد:

• سن: این حملات معمولا برای اولین بار در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی دیده می‌شوند. اما افراد در هر سنی، می‌توانند آن را تجربه کنند.
  • جنسیت: زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به این اختلال هستند.

درمان‌های حملات پانیک

روش‌های درمانی می‌توانند باعث کاهش شدت و دفعات حملات و بهبود عملکرد فرد در زندگی شوند.

روش‌های درمانی این حملات به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

• روان‌درمانی
  • دارودرمانی

در بعضی موارد، با توجه به شدت حملات و موارد دیگر، ممکن است از هردو روش درمانی استفاده شود.

1- روان درمانی

روان‌درمانی اولین راه پیشنهادی برای درمان حملات پانیک و اختلال پانیک است. این روش به درک حملات و اختلال پانیک کمک کرده و به بیمار کمک می‌کند که با آن کنار بیاید.

در نوعی از روان درمانی به نام رفتاردرمانی شناختی (CBT) از طریق تجربیات خود بیمار و با تکرار تدریجی علائم حمله به او کمک می‌کنند که از بروز علائم احساس خطر نکند. با برطرف شدن احساس خطر از بروز علائم، حملات نیز کمتر می‌شوند. این درمان همچنین به فرد کمک می‌کند که بر ترس از موقعیت هایی که به دلیل حملات پانیک از آنها اجتناب کرده، غلبه کند.

این روش، نیاز به زمان و تلاش بیمار داشته و ممکن است فرد بعد از گذشت چندین هفته تا چندین ماه، شاهد کاهش علائم باشد. پس ازکاهش چشمگیر این حملات، می‌توان برای حفظ شرایط ایجاد شده، همچنان به جلسات مشاوره ادامه داد.

2- دارودرمانی

راه موثر دیگر برای کاهش حملات پانیک، مصرف دارو تجویز شده توسط پزشک متخصص است. این دارو ها می‎‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRIs)

این مهارکننده ها به طور کلی عارض جانبی کمی داشته و یا فاقد عوارض جانبی هستند.

داروهای ضد افسردگی (SSRI) معمولاً اولین نوع دارویی هستند که برای درمان حملات پانیک توصیه می شوند.برخی از این داروهای تایید شده برای درمان اختلال پانیک عبارتند از:

• فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)

این داروها گروه دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند.دارو ونلافاکسین (Effexor XR) برای درمان این اختلال مورد تایید است.

• بنزودیازپین

این نوع آرام بخش باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال پانیک عبارتند از:

• آلپرازولام (زاناکس)
  • کلونازپام (کلونوپین)

بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به‌صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت مصرف می‌شوند، زیرا می‌توانند اعتیادآور باشند و وابستگی روانی یا فیزیکی ایجاد کنند. این داروها برای افرادی که دچار سوء‌ مصرف الکل یا مواد مخدر هستند، مناسب نیستند. این داروها همچنین می توانند با سایر داروها تداخل داشته و باعث بروزعوارض جانبی خطرناکی شوند.

درصورت تاثیرگذار نبودن دارو، پزشک به جهت افزایش اثربخشی، دارو را تغییر داده و یا با دارویی دیگر ترکیب می‌کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است پس از شروع مصرف دارو چندین هفته طول بکشد تا متوجه بهبود علائم شوید.

نکته مهم دیگر این است که تمام این داروها خطر عوارض جانبی داشته و برخی از آنها در شرایط خاصی مانند بارداری توصیه نمی‌شوند. پس لازم است که بیمار با پزشک خود در مورد عوارض و خطرات احتمالی صحبت کند.

تغییر روش زندگی

در کنار درمان های حرفه ای و اصلی، انجام برخی اقدامات خودمراقبتی می تواند به بهبود علائم کمک کند:

• پایبند بودن به برنامه درمانی و مواجهه با ترس‌ها
  • اجتناب از مصرف کافئین، الکل، سیگار و مواد مخدر
  • تمرین تکنیک های مدیریت استرس مثل یوگا، تنفس عمیق و ریلکسیشن
  • داشتن فعالیت بدنی
  • داشتن خواب کافی

همانطور که می‌دانید، حملات پانیک می تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشند. اگرچه آنها از نظر جسمی آسیب‌رسان نیستند، اما می توانند بر سلامت روان فرد تأثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال در روند زندگی فرد شوند. پس به هیچ وجه نباید از بیان این اختلال و حملات با پزشک خجالت کشید، چرا که تنها با کمک روانپزشک خوب می‌توان بر ترس ها و اضطراب هایی که باعث حملات می شوند، غلبه کرد. همچنین فراموش نکنید که ادامه روند درمان بسیار مهم بوده و جهت کنترل حملات، نباید این روند را متوقف کرد.