دکتر بابک ثابتی / افسردگی / افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب مشکلات بسیارشایعی در دنیای امروزه هستند، به گونه ایی که در 100 الی 200 سال گذشته شاید اینگونه در میان مردم رواج نداشته است ولی در هر صورت با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای مدرن امروزی شیوع و رواج آن بسیار گسترش یافته است، برای درمان افسردگی و اضطراب شما می توانید به بهترین متخصص اعصاب و روان در تهران مراجعه بفرمائید.

اختلال افسردگی و اضطراب

نکته ایی در باب این مشکلات و اختلالات وجود دارد که شامل این می باشد که هر حالت افسرده یا هر اضطرابی، بیماری افسردگی یا بیماری اضطراب تلقی نمی شود. ممکن است یک فردی دچار حالتی باشد که در علم روانشناسی به آن حالت افسرده خویی و خلق افسرده گفته می شود، این در حالتی می باشد که فرد بطور مثال کسی را از دست داده است و یا تحت فشار مالی قرار گرفته یا مسائل دیگر که باعث می شود شخص حالت هایی از افسردگی را تجربه کند و یا زمانی که وظیفه ایی مهم به دوش هرشخصی باشد بطور ناخودآگاه شخص دچار درجاتی از اضطراب می شود.

در همه موارد ذکر شده در بالا این مشکلات درجه ایی از نرمال بودن در آن ها وجود دارد و در هر صورت به یاد داشته باشید که افسردگی و اضطراب عواقب اجتماعی برای ما دارد و شخصی که دچار اضطراب بیش از حد می شود اتفاقی که میافته فرد دقت و عملکرد خودش رو از دست می دهد و عملکرد دچار افت می شود، و یا شخصی که دچار افسردگی شده است انگیزه لازم برای رسیدن به هدف هایی که باید در زندگی انجام بدهد را از دست می دهد پس بنابراین این عوامل باعث می شود که فرد در دراز مدت توانمندی اجتماعی خود را از دست بدهد.

نکته ایی دیگر نیز در این باره وجود دارد و آن این است که افسردگی و اضطراب الزاما و همیشه یک مسئله روانی و مربوط به روان فرد نمی باشد بلکه بعضی اوقات نیز اتفاق می افتد که این بیماری ها مربوط به مسائل جسمی هستند بطور مثال فرد دچار بیماری پر کاری تیروئید می شود، که در ادامه دچار اضطراب نیز می شود. و یا دچار بیماری کم کاری تیروئید می شود؛ که دچار افسردگی می شود. به همین دلیل دکتر بابک ثابتی در این باره می فرمایند که باید توجه شود که تشخیص افسردگی و اضطراب نکته ایی بسیار مهم است و باید به این مفهوم که افسردگی و اضطراب آیا در حد یک بیماری است ؟ و آیا درمان دارد؟ بسیار توجه شود، برای رسیدن به این جواب مستلزم آن هستیم که تحت نظر یک روانپزشک حاذق قرار بگیریم و پس از انجام بررسی ها و معاینات دقیق تشخیص بیماری و اختلالات داده شده و راه حل های درمانی در نظر گرفته شود.

افسردگی

از آنجایی که روانشناس ها شناخت دقیقی از مسئله ی مشکلات جسمی بیماران ندارند؛ در واقع نمی توانند این موارد را رد کنند و یا نمی توانند تشخیص بدهند که بطور مثال ممکن است که بیماری که به من مراجعه کرده است، و علائم اضطرابی را ذکر می کند به علت یک بیماری جسمی است که این علائم را دارد یا خیر.

علت بروز اختلال اضطراب و افسردگی

طی تحقیقات انجام شده توسط محققان و پزشکان یکی از علت های اصلی بروز این اختلال ژنتیک، محیط و شرایط روانی می باشد. از علت های دیگر این اختلال نیز می توان عدم تعادل و اختلال در عملکرد پیام رسان های عصبی در مغز، ضربه های روحی و روانی، استرس و قرار گرفتن در محیط پرتنش نیز اشاره کرد.

علت بروز اختلال افسردگی و اختلال اضطراب مشابه بوده و به طور معمول 58 در صد از افرادی که دارای افسردگی هستند، مبتلا به اختلال اضطراب نیز می باشند.

دلایل اختلال افسردگی و اضطراب

عوامل و دلایل مختلفی که منجر به بروز اختلال افسردگی و اضطراب می شود شامل موارد زیر می باشد:

• ابتلا به بیماری مزمن و جدی

افسردگی مداوم

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی

نحوه تشخیص اختلال اضطراب و افسردگی

در صورت ادامه دار شدن نشانه هایی از قبیل اشکالات حافظه ای، خستگی و بی حالی، زودرنجی، احساس نگرانی بی مورد، گریه کردن بی دلیل، احساس ناامیدی، احساس بی ارزش بودن زندگی و …بیش از 4 هفته باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. روانپزشک با بررسی علائم و نشانه های افراد این بیماری را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام خواهد کرد. به طور معمول بیشتر افراد مبتلا به اختلال هراس و و حشت زدگی دچار اختلال افسردگی نیز هستند. و مابقی افراد نیز در اثر تاثیرات اضطراب بر زندگی دچار افسردگی می شوند.

درمان افسردگی و اضطراب

از نظر درمانی نیز پیچیدگی هایی در این زمینه وجود دارد بطور مثال بعضی از موارد افسردگی و اضطراب است که درمان دارویی دارد و بعضی دیگر نیز هستند که درمان دارویی ندارند بلکه فقط نیاز به روان درمانی دارند و یا نیاز به مداخلات محیطی دارند، بعضی دیگر نیز وجود دارند که در آنها درمان ترکیبی نیاز است و بدین صورت که هم دارو و هم مداخلات محیطی برای درمان آنها نیاز است. به همین دلیل در واقع تشخیص و برنامه ریزی درمانی برای یک بیمار افسرده و یا اضطرابی موردی است که باید توسط یک روانپزشک انجام شود و بعد ممکن است در ادامه بقیه درمان نیاز به یک روان درمانی، دارو و بررسی های بیشتر داشته باشد. تمامی این موارد ذکر شده در روند پروسه درمان توسط یک روانپزشک انجام می شود و پس از آن کار درمان ادامه پیدا می کند.

دارودرمانی

در برخی از موارد حاد افسردگی، روانپزشک برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب در افراد مصرف داروهای ضد افسردگی را تجویز می کند. این داروها عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی، یبوست، افزایش وزن، حالت تهوع، تاری دید، خشکی دهان و سردرد را به همراه خواهد داشت. پس به این نکته توجه داشته باشید که این داروها باید در صورت تجویز پزشک و طبق دستور وی مصرف شود.

مشاوره درمانی

در بیشتر موارد برای درمان این اختلال توصیه می شود که افراد تحت مشاوره قراره گرفته و روان درمانی شوند. روانپزشک و مشاور مشکل افراد را از زوایای مختلف تحلیل کرده و روش های موثری را برای درمان و رفع این مشکلات به افراد پیشنهاد خواهد داد.

شوک درمانی

در صورتی که این بیماری بسیار شدید بوده و پیشرفت کرده باشد، و همینطور روش های دارویی بر روی آن ها تاثیری نگذاشته باشد؛ برای درمان آن ممکن است از شوک درمانی که در طی آن جریانات برق ضعیفی از طریق اتصال الکترودهایی به سر بیمار از آن عبور می دهند.

درمان افسردگی و اضطراب بدون دارو

همانطور که گفتیم درمان افسردگی و اضطراب در مرحله اول نیاز به یک روانپزشک متبحر دارد که شخص را مورد بررسی دقیق قرار بدهد و اگر طبق بررسی ها این اختلالات بسیار حاد و جدی نبوده و مربوط به سلامت جسمی و بیماری های جسمی باشد در بیشتر مواقع امکان درمان افسردگی و اضطراب بدون دارو ممکن می شود، اما همانطور که در بالا گفتیم درمان این بیماری ها نیاز به تشخیص دقیق روانپزشک شما دارد و بدون بررسی های لازمه نمی شود تشخیص درمانی داده شود.

نتیجه گیری

اختلال اضطراب و افسردگی زندگی روزمره افراد را با اختلال مواجه کرده و زندگی را برای آن ها بسیار سخت و دشوار خواهد کرد. بنابراین با مشاهده کوچک ترین نشانه از این اختلال باید به بهترین روانپزشک و متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد تا از پیشرفت آن جلوگیری کرده و برای درمان به موقع آن نیز اقدام کرد.

سایر مطالب

درمان اختلالات روانپزشکی